Az elmúlt években összegyűjtöttem a legfontosabb régi magyar folyami hajós szakkifejezéseket, és olyan, a folyami fahajózáshoz kötődő szavakat, amelyek mára kikoptak nyelvünkből - vagy éppen egészen más értelmet kaptak. Természetesen nem kizárólag ősi magyar szavakról van szó, hiszen a német, olasz és török hatás erősen rányomta bélyegét a magyar dunai hajós szaknyelvre. Gyűjtésem során felhasználtam a kevés, de kitűnő szakirodalmat, és azt a néhány szépirodalmi művet is, amely a hajósgazdák és hajóvontatók életéről megemlékezik.
Jó tanulást - vagy szórakozást...
Bőgő
A tetejes hajó orrtőkéjének a nagybőgő fejére emlékeztető feje.
Óradzó - térítőfa
18-20 méter hosszú megfaragott fenyőszál, a végén egy kb. 2 méteres deszkadarab, a tolla. A másik vége nyélnek volt faragva. Amikor ereszkedtek, vagyis folyásirányban (lejtmenetben) haladtak, az orránál kormányozták vele a bőgőshajót.
Krajcmajszter
A hajósokat összeverbuváló vezető, és a nevükben a szállítandó árut (legtöbbször búzát) termelő gazdákkal egyezkedő „bandagazda“.
Szaladó ár
Hirtelen jött áradás, amely, amilyen gyorsan jött, olyan egykettőre le is fut.
Domentát
A bőgőshajó orránál és faránál magas lábakon keresztbe fektetett két szál deszka. Rajtuk állva kezelték a kormányt és az óradzót.
Anyamacska
A hajó orrán lévő nagy vasmacska, horgony.
Gránitemelő
Az anyamacska felhúzására és leeresztésére szolgáló vasszerkezet, csörlő.
Fejlánc
Az anyamacska fejére kötött lánc, amelynél fogva leeresztették vagy felhúzták.
Palamár
Az anyamacska farkához kötött nagy vastag, horgonyzó lánc.
Kukás macska
Az a vasmacska, amelyhez a kukáskötél végét kötötték.
Vasa karó
100-150 centiméter hosszú, vasalt hegyű tölgyfadorong.
Bas
A hajó orrának és farának fedett része, első és hátsó bas.
Járgány
A két bason levő, függőlegesen forgó fahenger. Kötelet feszítettek vele.
Bak
A kikötő kötelek rögzítésére való fix, függőleges fahengerek. Kettő-kettő volt belőlük minden bason, a járgány két oldalán.
Pérő - pöröly
Nehéz kalapács.
Basnica
A basok peremdeszkája.
Rőszekolbász
Fűzfagallyakból kötött vastag, kb 4 méter hosszú henger.
Gojba - Gujba - Guliba - Csárda - Csarnok
A bőgőshajó farán, néha a közepén épített házikó, szoba.
Mecsér
A hajó naposa.
Vízhányó
A hajótest közepén keresztben futó kb 150 centiméter széles folyosó. Itt gyűlt össze a hajóba szivárgó víz, s innen hányták ki.
Kazalgerenda - Rengő
A hajótest felső széleit keresztben átkötő erős gerenda. Megakadályozta, hogy a teher szétnyomja a hajó oldalát.
Hambár
A hajó raktere. Minden bőgőshajón kettő volt. A vízhányó választotta el őket egymástól.
Habdeszka
Két deszkasorból álló, kb. 50-60 cm magas palánk vagy kerítésféle, amely a hambárokat futotta körül, s védte őket a hullámok becsapódásától.
Ferdek
A basok fedélzete.
Nagyderék
A hambárnak a vízhányó és a mellette levő kazalgerenda közötti része.
Arrás
A hajótestet alkotódeszkák közeinek mohával eltömítése. A tömítésre iszkábákkal, kb két újnyi széles, vékony akácfalécecskéket (színvesszőket) szögeztek.
Szuper
A bőgőshajók építésének avatott mestere, hajóács.
Szapoly
Nyeles lapát, amellyel kimerték a beszivárgott vizet.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
lobellone 2010.01.27. 09:48:48
Mindenesetre köszi nagyon, hogy időt raksz bele és foglalkozol vele!
Rollende Landstrasse 2010.01.27. 10:17:33
nyeglejo 2010.01.27. 10:18:33
Árvízvédekezésben így hívják.
Ronald 2010.01.27. 10:20:34
Sőt, kötelező felszerelés-darab is a kishajókon - a hatályos hajózási szabályok szerint.
.
MACSKANŐ 2010.01.27. 10:49:00
Gróf Úr 2010.01.27. 11:33:08
Remek a blog, jó szelet!
PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.01.27. 11:37:17
misko 2010.01.27. 16:12:31
Kovacsla 2010.01.27. 19:50:53
Macibb